Effectieve promotieactie door inhaken op actualiteit

Sail Amsterdam

Door in te spelen op actuele zaken vergroot je het succes van je marketing en communicatie. In wezen zorg je er dan voor dat je met de promotie voor jouw product of dienst (nog beter) aansluit op de behoefte van dat moment. Dit speelt in elk geval tijdens de vier verschillende seizoenen van ieder jaar. Verder bieden ook feestdagen, evenementen en andere actuele gebeurtenissen volop mogelijkheden om effectief in te haken met jouw promotieacties.

Relevantie voor je doelgroep

Als je besluit om met je promotieactie in te haken op iets actueels, dan moet het wel relevant zijn voor je doelgroep. Dit betekent dat je op dat moment iets aanbiedt en communiceert dat waardevol is voor je (potentiële) klanten. Het moet ook passen bij jouw bedrijf. Alle keuzes dienen te passen in je marketingstrategie. Dit geldt met name voor de onderwerpen die je uitkiest om op in te haken en de vormgeving van je promotieactie. Staat een duurzaam imago voor jouw bedrijf bijvoorbeeld voorop? Speel dan op een daarbij passende manier in op de seizoenen en maak op zoveel mogelijk manieren duurzame keuzes. Leuke inhaakmomenten zijn in dit geval onder meer Warme Truiendag, Earth Day (Dag van de Aarde), Wereld Opschoondag en Earth Hour. Inspiratie nodig voor een inhaakmoment? Op internet vind je diverse handige inhaakkalenders.

Mogelijkheden om in te haken

Een overzicht van mogelijke momenten voor inhaakacties:

  1. Feestdagen. Kerstmis, Pasen, het nieuwe jaar, Koningsdag en andere feestdagen zijn perfect om met speciale acties op in te haken. Let erop dat je doelgroep wel iets met de feestdag van je keuze heeft, anders heeft het weinig zin. Creëer met je promotieactie een goede en originele link met de feestdag;
  2. Het seizoen. De winter, lente, zomer en herfst bieden voor bijna elke ondernemer aanknopingspunten voor een spetterende promotieactie. Wie weet verkoop jij wel producten en diensten die perfect passen bij een bepaald seizoen. Daar kun je maximaal van profiteren. Heb je geen seizoensafhankelijke producten? Overweeg dan het gebruik van relatiegeschenken en premiums die passen bij een seizoen. Denk bijvoorbeeld aan een gratis strandbal (met opdruk van jouw bedrijfslogo) bij een zomerse aanbieding. Hiermee maak je jouw aanbod extra aantrekkelijk;
  3. Evenementen. Heel veel evenementen zijn uitermate geschikt voor inhaken. Je dient echter wel rekening te houden met de commerciële rechten van de organisator van het evenement dat je op het oog hebt. In veel gevallen is het optuigen van een actie in combinatie met sponsoring of een andere manier van samenwerken heel goed mogelijk. Vaak biedt dit voordelen voor beide partijen;
  4. Actuele gebeurtenissen. Ook het inhaken op unieke actualiteiten kan lucratief zijn. Als je inhaakt op het nieuws moet je vooral alert zijn en snel kunnen schakelen, bijvoorbeeld via social media, anders is iets al niet meer actueel. Mensen zullen dan gauw hun belangstelling verliezen. Op bepaald nieuws kun je trouwens goed anticiperen, zoals Prinsjesdag en de jaarlijkse wijzigingen in de belastingen.